i love linguistics!


atari vs netbook
Οκτώβριος 2, 2009, 16:57
Filed under: plus | Ετικέτες: , ,

vintagecomputer

Σχεδόν μια δεκαετία πριν, όταν ήμουν στο γυμνάσιο, κάθε δημόσιο σχολείο διέθετε όλους κι όλους οκτώ αρχαίους –ακόμα και για τα τότε δεδομένα- υπολογιστές για το μάθημα της πληροφορικής. Φέτος 120.000 μαθητές της πρώτης γυμνασίου θα προμηθευτούν δικό τους υπολογιστή με κουπόνια των 450 ευρώ. Σε δεύτερη φάση, θα διατεθούν 6.000 υπολογιστές σε καθηγητές της πρώτης γυμνασίου που θα διδάξουν διάφορα μαθήματα με τη χρήση Η/Υ. Ένα από αυτά θα είναι και η γλώσσα.

Ωστόσο στην Ελλάδα έχουν γίνει και στο παρελθόν προσπάθειες αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών στα σχολεία. Το 1986 δημιουργήθηκαν τα πρώτα εργαστήρια υπολογιστών στα γυμνάσια της χώρας που κάλυπταν όμως μόνο τις ανάγκες του μαθήματος της πληροφορικής. Λίγα χρόνια μετά το Υπουργείο πρότεινε τη δημιουργία λογισμικού και για άλλα μαθήματα –μεταξύ των οποίων η γλώσσα- αλλά και τη δημιουργία επιμορφωτικών προγραμμάτων για τους καθηγητές των μαθημάτων αυτών. Η έλλειψη προεργασίας του σχεδίου όμως οδήγησε την Ευρωπαϊκή Ένωση στην άρνηση χρηματοδότησης. Χάρη βέβαια σε κάποιες μικροαλλαγές στο σχέδιο, το ΥΠΕΠΘ πέτυχε την πολυπόθητη χρηματοδότηση… Άδικος κόπος πάντως, αφού όπως είχε προβλέψει η Ε.Ε.  τίποτα τελικά δεν υλοποιήθηκε. Το 1996 έγινε μια κάπως σοβαρότερη πρόταση, η οποία εκτός από μια δεύτερη χρηματοδότηση πέτυχε και την εφαρμογή της στο σχολείο (σε μικρό αριθμό γυμνασίων βέβαια).

Η αξιοποίηση των υπολογιστών στη διδασκαλία της γλώσσας, απασχολεί τους εφαρμοσμένους γλωσσολόγους. Αυτοί έχουν καταγράψει τα λάθη και τις παραλείψεις της εκάστοτε εκπαιδευτικής πολιτικής και αναζητούν λύση. Στην Ελλάδα, σε όποιο σχολείο κι αν εφαρμόστηκε η γλωσσική διδασκαλία με Η/Υ, δεν υπήρξε απόλυτα επιτυχής. Οι κυβερνήσεις αντιμετώπισαν τεχνοκεντρικά το ζήτημα, δημιουργώντας εργαστήρια και λογισμικό που στην πραγματικότητα δεν ωφελούσε το μαθητή και το διδάσκοντα. Οι νέες τεχνολογίες στα ελληνικά σχολεία μοιάζουν να χρησιμοποιούνται προσχηματικά, ίσα ίσα για να μη λένε οι «άλλοι» ότι δεν έχουμε επαφή με το computer. Στην πραγματικότητα όμως οι νέες τεχνολογίες μπορούν να αξιοποιηθούν όχι μόνο ως υποστηρικτικό υλικό στο μάθημα της γλώσσας (και στα υπόλοιπα) άλλα με μια σωστή κατεύθυνση, ως εργαλείο διδασκαλίας.

Advertisements

1 σχόλιο so far
Σχολιάστε

Το ζήτημα της εισαγωγής των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση δυστυχώς κατάντησε να αφορά τη γραφειοκρατία και τη διοίκηση (άλλωστε τους καθηγητές της πληροφορικής το ελληνικό σύστημα τους αχρήστευσε μετατρέποντάς τους σε βοηθούς της γραμματείας και διαχειριστές της σχολικής γραφειοκρατίας).

Το ζητούμενο για τους φιλόλογους είναι τι και πως μπορεί να συνεισφέρει η νέα τεχνολογία στη διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος. Γιατί βέβαια έχουν αφεθεί να πολεμήσουν από μόνοι τους τη δικαιολογημένη τεχνοφοβία τους…
Πάντως τα λογής «εκπαιδευτικά software» που εκπονήθηκαν στη λογική του «πακέτου» αποδείχτηκαν και δύσχρηστα και εν πολλοίς άχρηστα. Σχεδόν ήταν πεταμένα (φαγωμένα) λεφτά.
Όμως πρέπει να ξεκαθαρίσουμε στο μυαλό μας ότι η τεχνολογία από μόνη της δεν μπορεί να δώσει ούτε καν εργαλειακές λύσεις. Το πραγματικό ζητούμενο είναι να αλλάξει το σχολείο ως συλλογικότητα. Τότε οι νέες τεχνολογίες και κυρίως το διαδίκτυο μπορούν να βρουν τη θέση τους στη διδασκαλία της γλώσσας γιατί μπορούν να δημιουργήσουν μέσα στην τάξη επικοινωνιακές ανάγκες κι επομένως να συγκροτήσουν αυθεντικές επικοινωνιακές συνθήκες όπου η γλώσσα θα γράφεται, θα μιλιέται, θα ακούγεται… (κι όχι να θεωρούμε σαν παραγωγή λόγου αυτά τα ξενέρωτα «επικοινωνιακά» σενάρια που μπαίνουν ως θέματα έκθεσης στις πανελλήνιες εξετάσεις.)
Μιλώ για ψηφιακές κοινότητες μαθητών, για forum, για κοινότητες δασκάλων, για κλειστά και ανοιχτά δίκτυα, για χρήση σχολικών blog κλπ
Γιατί μπορεί να μαζεύονται στο ΥΠΕΠΘ λογής σοφοί (ημέτεροι και έτεροι) και να προτείνουν μέσα από «εθνικούς διαλόγους» καίριες εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις, αλλά η αλήθεια είναι μία: δεν θα υπάρξει καμία μεταρρύθμιση εάν δεν αλλάξουν οι συνθήκες ΜΕΣΑ στην τάξη.
Και η νέα τεχνολογία θα μπορούσε να συμβάλλει σ’ αυτή την μεταβολή, αλλά…

Σχόλιο από uvmas




Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s



Αρέσει σε %d bloggers: