i love linguistics!


hulk hogan!

Κάθε φορά που διαβάζω μια θεωρία που αντικρούει αυτή του Νόαμ Τσόμσκι, τον φαντάζομαι boxer να παλεύει να ρίξει κάτω τον αντίπαλο του για να επικρατήσει η δική του! Του έχει ασκηθεί ωστόσο τόσο εύστοχη κριτική με αποτέλεσμα να μην έχει καταφέρει ακόμα να βγάλει κάποιον νοκ άουτ.

Κατά τη γνώμη μου αυτοί που του την είπαν για τα καλά είναι οι γνωστικοί γλωσσολόγοι! Αρνούνται πως υπάρχει μία έμφυτη αυτόνομη γλωσσική ικανότητα στον άνθρωπο. Η αντίρρησή τους αφορά το «αυτόνομη». Πιστεύουν δηλαδή ότι η γλωσσική ικανότητα είναι εν μέρει έμφυτη, αλλά δεν είναι αποκομμένη από τη γνωστική λειτουργία γενικά. Όπως μαθαίνουμε να δένουμε τα κορδόνια τον παπουτσιών μας και να οδηγούμε, έτσι μαθαίνουμε και να μιλάμε. Όλα είναι μορφές γνώσης. Δεν υπάρχει λοιπόν λόγος να ισχυριστούμε ότι  στο μυαλό υπάρχει μία ξεχωριστή ενότητα που αφορά τη γλωσσική ικανότητα.

Οι γνωστικοί γλωσσολόγοι αντιλαμβάνονται επίσης τη γραμματική με όρους πρόσληψης κι όχι έμφυτης ικανότητας. Ισχυρίζονται δηλαδή πως δεν γεννιόμαστε με τη γνώση των βασικών κανόνων που διέπουν όλες τις γλώσσες, αλλά φτάνουμε στη γνώση της γλώσσας μέσα από τη χρήση. Στην πορεία της ζωής μας προσλαμβάνουμε τα φαινόμενα της γλώσσας του περιβάλλοντος μας, τα αποθηκεύουμε στο μυαλό μας και είμαστε σε θέση να τα χρησιμοποιήσουμε·όπως ακριβώς συμβαίνει και με την οδήγηση. Μαθαίνουμε να οδηγούμε, προσλαμβάνοντας ένα σωρό δεδομένα κι όταν βγούμε μόνοι στο δρόμο είμαστε σε θέση να εφαρμόσουμε στην πράξη αυτά που μάθαμε-αλλά και να προσλάβουμε νέα!-

Advertisements

2 Σχόλια so far
Σχολιάστε

μία καλή απάντηση στους γνωστικούς είναι το βιβλίο «το γλωσσικό ένστικτο» του Steven Pinker…

Σχόλιο από theo d' oro

συμφωνώ με τον theod’oro, αυτό το βιβλίο μου ήρθε απ’ευθείας στο μυαλό, καθώς και η τετραλογία άρθρων των Chomsky-Pinker-Chomsky-Pinker. (1. Hauser, M.D., Chomsky, N. & Fitch, W. T. (2002). The faculty of language: what is it, who has it, and how did it evolve? Science, 298, 1569-1579., 2.Pinker, S. & Jackendoff, R. (2005). The Faculty of Language: What’s Special about it? Cognition 95: 201-236, 3. Hauser, M.D., Chomsky, N. & Fitch, W.T. (2005). The evolution of the language faculty: Clarifications and implications. Cognition, 97, 179-210. , και 4. Pinker, S. & Jackendoff, R. (2006). The nature of the language faculty and its implications for evolution of language (Reply to Fitch, Hauser, and Chomsky). Cognition 97, 211-225.)όπου λένε κάτι οι μέν-απαντούν οι δε, και ούτω καθεξής… Τα αναφέρω γι’αυτούς που ίσως ασχοληθούν λίγο περισσότερο, αν και ο τρόπος που τα λένε, δεν είναι και ο καλύτερος δυνατός… Εγώ προσωπικά ένιωθα πως βρισκόμουν στη μέση μιας «επιστημονικής διαμάχης» χωρίς να μπορώ να καταλάβω ακριβώς, και χωρίς να μπορώ να πάρω θέση εφόσον δεν καταλαβαίνω… (Αχ, ο πόνος μιας πιεσμένης γλωσσολόγου που της ζητήθηκε κριτική πάνω σ’αυτά τα άρθρα…:( ). Αξίζει πάντως να τα έχουμε υπόψη!

Σχόλιο από Κατερίνα




Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s



Αρέσει σε %d bloggers: