i love linguistics!


πανω που περνουσα φινα, ηρθε γραμμα απ’τη ραφηνα…

Το γλωσσολογικό μου blog είχε την ατυχία να κλείσει λόγω διακοπών πάνω που η γλωσσολογία έγινε αυτό που θα λέγαμε με όρους twitter «trending topic»! Αναφέρομαι βέβαια στο χαμό για τα φωνήεντα, την «καταγγελία» της δασκάλας από τη Ραφήνα, την απάντηση των γλωσσολόγων, τις αντιδράσεις Πολύδωρα, τις αρλούμπες του σιχαμένου Μιχαλολιάκου κι άλλων πολλών. Μπορεί λοιπόν το post αυτό να βρωμάει σαν μπαγιάτικο ψάρι, ωστόσο σας το σερβίρω γιατί απλά θα ήταν παράλειψη αν δεν το έκανα! 😛

Θα πω λοιπόν κι εγώ με τη σειρά μου ότι άλλο γράμματα, άλλο φθόγγοι. Και για να είμαι όσο το δυνατόν πιο ακριβής παραθέτω τους ορισμούς των δύο λημμάτων όπως τους βρήκα στο «Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής». Όχι από κανένα λεξικό επιστημονικών όρων… Της ΚΟΙΝΗΣ Νεοελληνικής!

φθόγγος ο [fθóŋgos] : 1. ο έναρθρος ήχος που παράγεται από τα φωνητικά όργανα του ανθρώπου και που, σε συνδυασμό με άλλους, σχηματίζει τις λέξεις· (πρβ. φώνημα).

γράμμα το [γráma] : I1. γραπτό σύμβολο που χρησιμοποιείται μόνο του ή σε συνδυασμό με άλλα, για να παραστήσει ένα φθόγγο ή μια ομάδα φθόγγων: Tα είκοσι τέσσερα γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου.

Πολύ γρήγορα μπορεί κανείς να διαπιστώσει ότι στα ελληνικά οι φθόγγοι, δηλ. οι ήχοι είναι λιγότεροι απ’ ότι τα γράμματα, τα γραπτά σύμβολα. Σκεφτείτε για παράδειγμα ότι είτε γράψεις «ω» είτε «ο» θα το διαβάσεις [o], οπότε ήδη το σκορ στο Γράμματα-Φθόγγοι είναι 2-1. Τώρα κάντε το ίδιο με τα υπόλοιπα φωνήεντα.

Σε όσ@ς δεν λένε ακόμα να καταλάβουν αυτό το απλό πράγμα και φαντάζονται ότι έχει τεθεί σε εφαρμογή ένα σχέδιο εναντίον της ελληνικής γλώσσας απάντησαν ψύχραιμα πολλ@ γλωσσολόγοι και μη. Αγαπημένος μου ο Νίκος Σαραντάκος του οποίου τα σχετικά με το θέμα κείμενα -και όχι μόνο- αξίζουν την ανάγνωσή σας. Θεούλης! 🙂

Τα κείμενα του Σαραντάκου:

1. Για την επιστολή της δασκάλας: Τελικά, είναι εφτά τα φωνήεντα;

2. Για την ερώτηση Πολύδωρα στη Βουλή: Ο Βύρων πήρε τ’ όπλο του, κρυφτείτε γλωσσολόγοι!

3. Για τον «(συγνώμη) φύρερ Μιχαλολιάκο» [από την 8η παράγραφο κι έπειτα]: Διάλεκτοι και υποκρισία

update: κλικ!

Advertisements

10 Σχόλια so far
Σχολιάστε

Συμφωνώ απόλυτα σε όλα, αλλά εγώ η άσχετη με τη γλωσσολογία σκέφτομαι.. Αναφέρονται ως γράμματα σε κάποιο άλλο σημείο του βιβλίου τα φωνήεντα; Γιατί δεν ξέρω πώς θα το μεταφράσει ένα παιδί… Μήπως δηλαδή θέλοντας να απλοποιήσουμε τη γλώσσα, το μπερδεύουμε περισσότερο; Και ούτε κατάλαβα για ποιο λόγο αποφάσισαν τώρα να το βάλουν στο βιβλίο;
Κι εξάλλου εμάς μας είχαν μάθει ότι «Τα φωνήεντα είναι 7 και φωνάζουν δυνατά» :Ρ Με το 5 χάνουμε τη ρίμα..

υ.γ. Δεν έχω διαβάσει άρθρα για το θέμα, μη με λιθοβολήσεις 🙂 Αλλά αφού το έθεσες και σε διαβάζω… είπα να ρωτήσω :Ρ

puss puss

Σχόλιο από serenitsa

«το σκορ στο Γράμματα-Φθόγγοι είναι 2-1» 🙂

δυστυχώς το σκορ στο Αρτηριοσκληρωτικές απόψεις περί γλώσσας-Στοιχειώδεις γνώσεις για τη γλώσσα είναι 5-0…

serenitsa, νομίζω πως ξεκαθαρίζεται στο βιβλίο -και πρέπει να τονίζεται η διάκριση άλλωστε- μεταξύ «ήχων» (φθόγγων) και γραμμάτων. Είναι 7 και φωνάζουν δυνατά, αλλά πρόκειται για γράμματα, όχι για ήχους και ο ήχος /ο/ είναι ο ίδιος και στο όμικρον και στο ωμέγα.
(φυσικά κάποιοι ξεσήκωσαν και το ζήτημα μακρότητας στη νέα ελληνική, ότι δηλαδή πρόφέρουμε το ωμέγα ως μακρό και το όμικρον ως βραχύ…έλεος!)

Σχόλιο από stelius

Όλες οι γραμματικές -ακόμα κι αυτή του Τριανταφυλλίδη την οποία επικαλείται ως πρότυπο γραμματικής η δασκάλα- μιλούν τόσο για τα γράμματα όσο και για τους φθόγγους.
Μην μπερδεύεσαι! Δεν τίθεται θέμα απλοποίησης της γλώσσας εδώ!
Στο γραπτό λόγο χρησιμοποιούμε τα γράμματα στον προφορικό τους φθόγγους! Να μη το πούμε στα παιδάκια;!

Σχόλιο από Kakia Ps

Δεν εννοούσα να διαγράψουμε από τη γραμματική την έννοια του φθόγγου! Η ερώτησή μου πήγαινε στο γιατί να αναφέρουμε τους φθόγγους όταν αναφερόμαστε στα φωνήεντα συγκεκριμένα! 🙂 Εκεί νομίζω ότι μπερδεύει…
Βέβαια όπως προείπα, δεν έχω δει καν το βιβλίο, οπότε δεν έχω συνολική εικόνα και δε γνωρίζω αν στην τελική μπερδεύει αυτή η αναφορά κατά κάποιο τρόπο…

Σχόλιο από serenitsa

Η επίμαχη διαχωρίζει τους φθόγγους και τα γράμματα στο Δεύτερο Μέρος του βιβλίου, Ενότητα 3. (από σελ. 34)
http://3dim-megar.att.sch.gr/gramm-e-st/index.html.
Όπως βλέπεις δεν αναφερόμαστε στους φθόγγους μόνο όταν αναφερόμαστε στα φωνήεντα. Αλλά ακόμα κι αυτό να συνέβαινε, η απάντηση στην ερώτηση σου θα ήταν ότι ο διαχωρισμός γραμμάτων-φθόγγων στα φωνήεντα είναι χρήσιμος γιατί διατηρούμε την περίεργη στα παιδικά -και όχι μόνο- μάτια ιστορική ορθογραφία.

Σχόλιο από Kakia Ps

[…] Από ένα ριζοσπαστικό και με προσωπικότητα blog διαβάζω τα εξής: Η γλωσσολογία και οι αρλούμπες […]

Πίνγκμπακ από Προσωποφοβία

[…] Από ένα ριζοσπαστικό και με προσωπικότητα blog διαβάζω τα εξής: Η γλωσσολογία και οι αρλούμπες […]

Πίνγκμπακ από Linguistics and Mr. Chomsky « Προσωποφοβία

Πραγματικά το βίντεο που ανέβασες στο update μου προκαλεί κυρίως θλίψη.
Πάντως, αν και ξέρω πως δεν έχεις μέχρι τώρα ξεφύγει από την ειδική θεματική του Blog, νομίζω πρέπει να θίξουμε κάποια ζητήματα ελληνιής ταυτότητας. Γιατί δεν πάμε αλλιώς μπροστά. Και εννοώ μπροστά, σε μια ζωή χωρίς εμμονές και πάθη,

Σχόλιο από prosopofibia

φθόγγος ο [fθóŋgos] : 1. ο έναρθρος ήχος που παράγεται από τα φωνητικά όργανα του ανθρώπου και που, σε συνδυασμό με άλλους, σχηματίζει τις λέξεις· (πρβ. φώνημα).

γράμμα το [γráma] : I1. γραπτό σύμβολο που χρησιμοποιείται μόνο του ή σε συνδυασμό με άλλα, για να παραστήσει ένα φθόγγο ή μια ομάδα φθόγγων: Tα είκοσι τέσσερα γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου.

Αυτα που λες ειναι σωστα.ΑΛΛΑ κανετε ενα μεγαλο λαθος , δεν λαμβανετε υποψιν τι ειχαμε διδαχθει οταν ειμαστε στο σχολειο πριν 45 χρονια.Ειχαμε μαθει για τα γραμματα και τους φθογγους σαν ενα και το αυτο πραγμα.Και επειδη εγω ημουν της βασης στα Ελληνικα και υποθετω δεν μπορω να κρινω δειτε ολες αυτες τις αντιδρασεις απο τους διαφορους σπουδαγμενους και μαλιστα φιλολογους .Ουτε αυτοι φαινεται ηξεραν ή ακομα τα ειχαν μπερδεμενα στο μυαλο τους.Ποσο μαλλον εμεις οι υπολοιποι.

Σχόλιο από Nick Kleovoulou

Ακόμα κι αν δεχτώ ότι πριν 45 χρόνια σας τα δίδασκαν λάθος, αυτό δεν δικαιολογεί την επιμονή αυτής της γενιάς μορφωμένων να υποστηρίζουν ότι οι φθόγγοι και τα γράμματα ταυτίζονται, από τη στιγμή που το θέμα το ξεκαθάρισαν οι πλέον ειδικοί. Να πω βέβαια ότι δεν θα περιόριζα, όπως εσείς, τους υποστηρικτές αυτής της άποψης στους σημερινούς 50άρηδες plus. Την υποστηρίζουν με θέρμη ακόμα και πολύ νεότεροι που -πιστέψτε με- αποκλείεται να τα διδάχτηκαν λάθος.
Απλά όσοι δεν τα έμαθαν «καλά» (είτε με δική τους ευθύνη, είτε με ευθύνη των εκπαιδευτικών τους) και επιμένουν, το πράττουν, γιατί έτσι συνηθίζουν να κάνουν οι ημιμαθείς. Κλείνουν τα αυτιά τους και τα μάτια τους μπροστά στη γνώση λόγω ξερολίασης.
(Για να μην πω ότι οι σημερινοί εκπαιδευτικοί που ανήκουν στη γενιά στην οποία αναφέρεστε δεν χρειάζονταν την επιστολή των 140 για να ενημερωθούν. Θα μπορούσαν να είχαν ξεκαθαρίσει το θέμα πολύ καιρό πριν ανοίγοντας κανά βιβλίο. Μια γραμματική ας πούμε.)

Σχόλιο από Kakia Ps




Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s



Αρέσει σε %d bloggers: